Consumenten zijn gewend geraakt aan geweldige service en personalisatie online. Maar dan hebben we het over ‘shoppen’: Coolblue, bol.com en Picnic. Als het gaat om het kopen van een nieuwbouwwoning, waarschijnlijk de grootste aankoop die ze in hun leven doen, blijven kopers vaak achter met moeilijk leesbare juridische documenten en technische tekeningen. Deze kosten hen energie in plaats van hen te inspireren om zich de mogelijkheden voor te stellen.
De overgrote meerderheid van de huizenkopers begint hun onderzoek online. En dit geldt zowel voor kopers van nieuwbouwwoningen als bestaande woningen. De meeste kopers willen eerst online zien of ze een woning aantrekkelijk vinden, anders zullen ze geen bezichtiging plannen of een bouwplaats bezoeken. En kopers willen weten wat ze kopen als ze een bieding overwegen. Ontwikkelaars moeten daarom woningen beter presenteren om kopers te overtuigen.
Online woningconfiguratoren zijn een geweldige manier om de mogelijkheden die een woning biedt in beeld te brengen. Met een configurator kunnen kopers hun woning eenvoudig in een paar minuten samenstellen. Iedere optie wordt in beeld gebracht via aanzichten en plattegronden, en de prijs wordt netjes bijgehouden in een winkelwagentje. Dit stelt kopers in staat om een huis te creëren dat aanvoelt als een thuis. Kortom, de configurator vergroot het engagement van kopers en zorgt voor meer aanvragen. Zoals dit voorbeeld laat zien.
En dat is nog niet alles. Wanneer consumenten een product speciaal voor zichzelf ontwerpen, is hun emotionele investering veel groter dan wanneer ze iets gewoon kant-en-klaar kopen. Hierdoor krijgen ze niet alleen een beter huis, maar vaak ook een duurder huis. En dat betekent een hogere marge.
Kortom, de configurator vergroot het engagement van kopers en zorgt voor meer aanvragen.
Ontwikkelaars profiteren ook van een kortere verkoopcyclus. Kopers hoeven niet te wachten op terugbelverzoeken of offertes. Alles wordt in real-time aan hen gepresenteerd, waardoor de kans op fouten en onhandige configuraties wordt verkleind. Dit leidt tot minder vertragingen, minder terugboekingen en een hogere klanttevredenheid.
Bovendien kunnen kopers in de bouwfase de afbouwopties voor hun woning rechtstreeks in de configurator selecteren, wat hun ervaring verder verbetert. Dit helpt ook de reputatie van de ontwikkelaar, want kopers hebben de neiging om in die lange periode tussen verkoop en oplevering nergens anders over te praten met vrienden en collega’s.
Ten slotte krijgen ontwikkelaars toegang tot ongeëvenaarde marketing data. Welke opties zijn het meest bekeken of opgeslagen? Waar haken kopers af? Deze gegevens kunnen worden gebruikt om geïnteresseerden in een later stadium opnieuw te benaderen, of als input voor toekomstige projecten.